Majdnem három éves hallgatás után jelentette be az Egosoft, hogy készülőben van a trilógia utolsó része, mely egy kiegészítő lesz (nem értem, miért nem lett quadrológia, hiszen mindenki arra számított). Be is indult a csendes marketing, szép lassan csöpögtették nekünk a mézédes infomorzsákat, s mi csak nyáladzottunk a fináléra. Az XTM rajongók főleg, mivel kedvenc modcsapatuk is részt vett a hegesztésben. Néhány halasztás és egy viszontagságos út után megérkezett a kicsike, amit most az eddigiektől eltérő részletességgel fogok górcső alá venni.
Hogy nézünk mi ki?
Kezdjük rögtön a dobozzal: az eddig megszokott műanyag tok most egy igényesen kivitelezett kartontokban van elhelyezve. Megnyerő. Miután abbahagytam a sikongatást és az ugrálást, kivettem a korongot, amely szokás szerint gyönyörű lett, s mellette ott virított egy csodás Terran Conflict poszter.
Miután a külsőségeken túltettem magam, telepítettem a játékot. Kicsit (nagyon) hiányoltam a telepítés során a képeket, amelyek mindig beindították a nyáltermelésem. Most ezek nem kerültek be. De sebaj, fél óra alatt feltelepült a gépemre, ott virít az szép kék ikon (igen, végre nem piros ikonja van). Beállítások maximumra, búcsút vettem anyámtól, apámtól, mondván, hogy legalább egy hónapig nem látjuk egymást. Viszlát szociális élet!
Választott faj: Terran.
A játék kezdetén szokásos módon levetítik az ezúttal nem szokásos intrót; aki olyan, mint én, az örült az eddigi intróknak is, amelyek nem voltak annyira epikusak, inkább olyan……X-esek. Bemutatták a történetet, te meg végigülted. Most azonban egy jó ideig nem fog találkozni a székkel az alsó feled, viszont a padlóval az állad az fog! Az Egosoftnak végre sikerült csinálnia egy olyan bevezető filmet, amely arra készteti a laikusokat is, hogy játszanak a programmal! Rövid történet bemutatás (nem csak epizód, de az egész történelem), X3: Terran Conflict, majd elsötétül a képernyő.
Grafika
Miközben tölt, elgondolkodtam egy kicsit: vajon milyen látványvilágra számítsak? Elvégre az X3: Reality Engine minden ereje ellenére is egy 3 éves motor. Vajon mit tudtak kihozni belőle. A válasz hamarosan jött: mindent! Egy cseppet sem látszik meg az idő rajta! Ha az X3: Reunion valósághű volt, akkor ez egy teljesen új dimenziót nyit meg a fogalom előtt! A gigantikus Terran bázisoktól kezdve a legkisebb hajszálrepedésekig minden látszik! A tükröződés hihetetlenre sikeredett: a hajó gyakorlatilag mindent visszatükröz, ami körülötte van! Csodásan néz ki…de nem mindig! A Reunionban sokan dicsérték a Boron hajók bőrszerű borítását, valamint a Split hajók „rozsdás” megjelenését. Itt azonban még azok is tükröződnek!
A környezet részletgazdag, mintha tényleg ott lennél az űrben; a sok új szektor mellett vagy egy tucatot újraterveztek, ezzel is biztosítva, hogy ne unatkozzunk a „megszokott” helyeken. A fegyverek effektjei javultak, s csináltak valamit a központi csillagokkal: mintha szebbek lennének.
Ahogy elhaladok egy Terran bázis mellett, olyan, mintha egy egész szektoron kellene átkelnem: hihetetlenül hatalmasak lettek ezek a monstrumok. A következő meglepetés pedig nem is akármilyen: visszahozták a féregjáratokat! Végre nem a fekete monitort kell bámulnunk, hanem az annyira szeretett kis „filmecskét” lejátssza nekünk! Kis lépésnek tűnik, de hatalmas ugrás!
Mindannyian tudtuk, hogy egy egész flottányi új hajót fogunk kapni, melyek egy részét bizony az XTM ihlette. A legtöbb hajó kinézetével nincs is semmi baj, kiválóan illeszkednek az eddigi felhozatalba. A Terran hajók némelyike azonban nem nyerte el tetszésemet: kezdjük ott, hogy az első M4-ed úgy fog kinézni, mint egy kisebb szállítóhajó, egy űrbusz. Vajon akkor milyenek az igazi szállítók? Nem jók. Valahogy bennem nem keltik azt az érzést, hogy több millió tonnányi rakományt szállítanak. Némely hajó egyenesen úgy néz ki, mint valami béna robotikus maszk. Azt hiszem, az „érdekes” az gyenge kifejezés rá.
Hasonló problémák vannak a bázisok terén, igaz, nem a földi testvéreinknél….illetve nálunk…értitek…
Lényeg: a nagy cégek főbázisai gyakorlatilag olyanok, mint valami hatalmas űrpaloták. Félre ne értsetek: jól néznek ki, de az eddig megszokott, „hagyományos” bázisokhoz szokott szemem kissé nehezen fogadja be.
Zene
Alexei Zakharov – az eddigi X-részek javának a zeneszerzője – nem vett részt a Terran Conflict alkotásában. Mikor ezt meghallottam, kicsit elszomorodtam: akkor a szokásos zenék szólnak majd a Naprendszerben is? Semmi új?
Aztán megijedtem: lesz új, de azt Danial Finney fogja komponálni.
Végül megnyugodtam: Daniel méltó utódja Alexeinek. Újszerű, magával ragadó, kifejezi a szektor lényegét. Nem egy műve a kedvenceim közé került.
A hangeffektekben nem történt több említésre méltó változás….ja de! Néhány új „sípolás” került a menüre. De összességében jók. Azonban sajnos egynéhány zene kikerült: példának okáért Home of Light gyönyörű szép zenéje. Az egyik kedvencem volt, mégis kivették.
A new world avaits (?)
Szó szerint és kissé átvitt értelemben is; szó szerint, hiszen egy rakat gyönyörű új szektor vár rád (kedvencem Heavens Assertion, egyszerűen csodás), a Terran Naprendszerről nem is beszélve.
S átvitt értelemben is, hiszen az egész játékot kissé újragondolták: egyszerűbb lett az előrelépés a ranglétrán, új irányítás, új fegyverek, új hajók stb. Most ezeket nézzük meg egy kicsit.
Újítások
A teljesség igénye nélkül – ezt leszögezném.
Az új hajókat már megbeszéltük, így azokkal most nem foglalkoznék. Térjünk inkább rá az új fegyverekre: az új faj természetesen új technológiát is hozott, ami nem baj. Azonban a régi fajok is kaptak új típusokat, ráadásul a legkülönfélébbeket: van, amelyik egy lángszóróra hasonlít, van, amelyik gépfegyverre stb. Eddig sincs semmi gond. Viszont a régiek javarésze eltűnt! Nincs többé béta meg gamma HEPT vagy PAC. Csak sima, alap lézerek vannak, nincsenek altípusok. A hosszú évek alatt megszokott fegyverek……. De persze ha megszokja az ember, akkor még élvezni is tudja.
Az új irányítással nem lenne sok gond, azonban az előhívása a halálom: a ball egérgombot kell nyomva tartani, és úgy mozog a hajó, követi a kurzorod. Azonban én speciel a Reunionos irányítást kedvelem, s át is állítottam a billentyűzetet. Viszont még így is megesik, hogy egy heves csata közben, amikor gyors célpontot akarok választani, nem a hajóra klikkelek, hanem bejön az új irányítás! Ne tudjátok meg, milyen idegesítő.
A ranglétra hihetetlenül egyszerű lett; míg eddig hetekig gürcöltél egy Titánhoz elegendő repuért, én most itt állok, összetéve 1 hét játékidővel, s olyan elismertségem van, hogy ha akarom, akkor Spaceweedet fújhatok Xaar arcába. Ez így nagyon nem jó.
Ezzel azt hiszem összefügg a küldetésekért kapott pénz; nem szoktam SETA-zni, így a gyáraim lassan termelnek. Eddig majd 2 hónapot kellett güriznem egy M1-es hajóért. Most itt állok, 245.000.000 kredittel a számlámon, teljes vagyonnal együtt 210.000.000. „Te, Patriárka, megveszem a Split Birodalmat”. Simán megtehetném.
Hol marad a konfliktus?
Talán egy kicsit spoiler szerű lesz ez a rész.
Ahogy a címben is benne van, ez az epizód egy konflikrusról szól. „Even if it means a cold war. Even if it means a cold war between brothers” – mondják az intróban. Nos, jelentem, ez a hangulat abszolute nem érződik. Még az X2-nek is sikerült egy kis félszt becsempészni a Khaak-ok megjelenésekor. Itt azonban semmilyen feszültség nem érződik, sem a két faj viselkedésében, sem a történet folyamán a küldetésekben. S ha ehhez hozzáadjuk a sok „újítás” miatti „érdekes” X-élményt…háááát…
Najó, egy kevéske Xenofóbia érződik. De nem sok.
A különböző melléküldetések, a cégeknél való elhelyezkedés azonban egy meglehetősen kellemes meglepetés a játékban.
Gondolom már kitaláltátok, hogy a játékélmény eléggé felemásra sikeredett. Az elején nagyon „se vele, se nélküle” volt a hangulat; bizonyítja ezt az a tény is, hogy ez a teszt (az új univerzum felfedezése mellett) ezért is készült ily sokáig.
Amikor megjött a doboz, sikongattam, mint egy kislány (nálam ez új X-nél szokás). Feltettem, kipróbáltam, tetszett. Aztán fura lett, nem jött be annyira. Mintha nem is X lenne. Egy kis idő múlva elfogadtam, s hihetetlenül jónak tartottam. Most megint elkezdtem egy mélypont felé menni, de megálltam. Hogy mi lesz ezután? Valószinüleg megállapodok a jelenlegi véleményemnél.
Végeredmény
Milyen a végső értékelés? Nos, ez attól függ, honnan nézzük.
- Ha mint egy individuális játékot nézem, akkor nagyszerűre sikeredett a Terran Conflict; szinte minden megvan benne, amire a műfajban szükség van.
- Ha mint X-et nézem, akkor erős közepes. Az X minden hiányosságával, sajátos megoldásaival volt az, ami. Azzal, hogy túlzásba vitték a sok „orvoslást”, sokat veszített a hangulatából a játék.
- Ha mint a trilógia befejező részét nézem, akkor lesújtó. Egy nagyszerű sorozat végének nem ilyennek kell lennie. Vagy legyen még egy kiegészítő, akár boltban árult, akár ingyenes formátumban, vagy legyen még egy epizód, egy X4: Nemesis (figyelem, ez csak kitaláció), de ez nem lehet a sorozat vége!
Megéri kicsit turkálni a játék fájljai között, a zenék módosításától a modifikációkig (mondom ezt én, az X vanilla elkötelezett), hiszen szüksége van a játéknak egy kis „külső segítségre”.
Grafika: 99%
Zene: 99%
Játékélmény: 90%
Összesen: 96%
Az X minden "hibájával" együtt X, nem pedig azok nélkül.
Egy kis érdekesség:
Mint anno már írtuk, régóta tervbe van véve az X-Online, s Berndt az idei GCL08-on elhintette, hogy „technikai okai nincsenek”, „tervben van”, „nagyszerűre akarjuk csinálni amikorra kész lesz”, „szívünk csücske a program”.
Szóval, lehet, hogy a sör beszél belőlem…….vagy Mr. Jack Daniels…vagy mindkettő. Mindegy. Lényeg, hogy ezek, a sok új bemutatott hajó, sok új szektor, fegyver, hajóosztály stb., szóval, lehet, hogy ezek egyfajta átvezetések az online világba? Hiszen sokszor felhozott probléma volt, hogy az X-Onlinehoz több hajó, fegyver stb. kellene. Nos, most itt vannak, és nincs akadálya a további bővítésnek. Szerintem. Remélem.
Mindenesetre ne feledjétek: ha lesz X-Online, keressétek a Vitez nevű harcos karit ;-) .
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése