- Hírek: Jumpgate Evolution: trailer, háttérképek és egy új honlap

- Hírek: Star Ruler: félkész kiadás

- Hírek: A GamesCom legjobbja: Black Prophecy

- Hírek: Star Ruler az Impulse-on

- Hírek: X Superbox előrendelés!!!!!

- Hírek: X Superbox!!!!!

- Hírek: Sword of the Stars akció a GamersGate-en!

- Hírek: The Tomorrow War akció a GamersGate-en!

- Hírek: Star Ruler akció a GamersGate-en!

- Hírek: EVE Online: 274000 forintnyi PLEX pusztulása

- Hírek: Legyen a Black Prophecy a böngésződ!

- Hírek: Black Prophecy a GamesCom-on

- Hírek: Shattered Origins: Campaign Preview Trailer

- Hírek: Black Prophecy interjú

- Hírek: Black Prophecy: Crafting

- Hírek: Star Ruler

- Hírek: Infinity: The Quest For Earth Tech Demo

- Hírek: Black Prophecy: A második hullám

- Hírek: Jumpgate Evolution: "Nincs eltörölve!"

- Hírek: Ingyenes E-Book az EVE-ről

- Hírek: EVE a GamesCon-on

- Hírek: Paradox akció a GamersGate-en! Trailer

- Hírek: Jumpgate Evolution: kérdések és válaszok

- Hírek: Sword of the Stars II - "Teaser" Trailer

- Hírek: SpaceSimTweet

- Hírek: Starpoint Gemini - Játékmenet Trailer

- Hírek: EVE Online a mobilodon?

- Hírek: Aquanox és Aquanox 2 olcsón!

- Hírek: Independence War 2 a GOG-n

- Hírek: Black Prophecy: betekintő és elismerés

- Hírek: Evochron Mercenary

- Hírek: GamersGate akció

- Hírek: Holiday!

- Hírek: E3: Jumpgate Evolution - Octavius Trailer

- Hírek: E3: Black Prophecy

- Hírek: Black Prophecy E3 trailer

- Hírek: Moon DVD

- Hírek: Ismét itt!

Kereső

2009. július 7., kedd

Taikodom vélemény





Itt a nyár, szakad az eső, árad a Duna. No de neked ezt nem muszáj tűrnöd! Repülj közelebb a Naphoz mint eddig bármikor, a Taikodom nevű ingyenes brazil űr-MMO segítségével!



Ez nem EVE!


Ha valaki kiejti azt a két szót, egymás után, hogy űr és MMO, akkor az emberek javarésze rácsapja „ahh, EVE!” – s valljuk be, megérdemelte ezt a CCP szent tehene. De azért ne feledjük, a virtuális világ nem csak belőle áll! Van nekünk itt Allegiance-unk, Jumpgate-ünk, Vendettá-nk, lesz JGE-nk, Black Prophecy-nk (talán egyszer X-Online-unk), s most már van Taikodom-unk is!

Az előbbi felsorolásból a Taikodom önmagán kívül leginkább a JGE-re hasonlít (legalábbis azok alapján, amiket a NetDevil üdvöskéjéről tudni lehet), több szempontból is – grafikailag, játékmenet szerint stb. S ezzel logikusan, olyan messze áll az EVE-től, amennyire csak engedi az űr két szeglete. No de mi is ez az egész?



Summa Summarum


A nemrég elkészült, meglehetősen gyenge angol intro-ból (ami még így is jobb, mint a semmi – amikor én regisztráltam, csak a képeket néztem, s hallgattam a szappanopera-szöveget eredeti nyelven) kiderül, hogy az emberiség már rég (2050 óta) kint van az űrben, hozzuk le a Földre a nyersanyagokat stb. De, történik valami, egy nagy ismeretlen erőtér veszi körbe a Földet, s nem lehet visszatérni a bolygóra, csak elhagyni azt. Világválság, háborúk, plusz egy járvány, ami kiírtja a lakosság 99%-át. A Corporation-ok meg akarják menteni a civilizációt, ezért a Földön marha nagy hibernációs hajókat építenek, amikkel elviszik a kiválasztottakat. Telnek az évek, az emberiség ismét bebizonyítja, hogy egy adag „dickweed”, s a corp-ok egymás ellen fordulnak. Kiolvasztanak téged, hogy tevékenykedj nekik. Itt kezdődik az életed.



„Rise and shine, dr. Freeman”


Szóval, felkeltenek, illetve regisztrálsz, elindítod a játékot, login, és mint minden MMO-nál, kezdődhet kasztválasztás. Sajnos csak egy faj, az Ember áll rendelkezésünkre, azonban ezen belül lehetünk harcosok (vadász vagy bombázó), kereskedők, bányászok, felderítők. Sajnos legutóbb még csak a kereskedő volt az, amellyel valóban lehetett egy kis pénzt keresni. A karakterkreálás az ingyenes MMO-k egyik nagy gyengesége, ugyanis általában kevés vagy semmi lehetőség nincs a variálásra. Ez félig-meddig elmondható ez a Taikodom-ról is, hiszen nem túl nagy az alapválaszték, azonban némi variációra mégis van lehetőségünk. Miután ezzel is végeztünk, kezdetét veszi egy nagyon rövid training, ahol megtanulhatjuk az alapokat. De higgyétek el, nem nagyon fogtok rá figyelni, ugyanis minden erőtökkel azon lesztek, hogy felfogjátok a játék látványvilágát.



Láss csodát


Bizony, mert ami a szemetek elé tárul, az elképesztő: alig pár kilométerrel a Neptunusz légköre felett suhanni egyszerűen lenyűgöző – az ember nem tudja merre nézzen, mindent látni akar! S ha a légkör feletti suhanás nem elég, akkor a Jupiternél a gázóriás felső rétegében is tartózkodhatunk. A Titán pedig egyszerűen hihetetlen a Szaturnusszal (zárójelben megjegyzem, hogy itt található egy Celestial Heaven nevű űrállomás, aminek a neve mindent elmagyaráz). A Nap fényeffekjei kissé ismerősek voltak valahonnan, s beletelt egy időbe, míg rájöttem: sok tekintetben itt hasonlít a Spaceforce: RU-re. Azonban félreértés ne essék – a Hoplon (a fejlesztő) saját házi készítésű motorját alkalmazza, s érdekességképp megjegyzem, hogy elméletben (tudtommal) ez az MMO egyfajta techdemo, amivel be kívánják mutatni a többi fejlesztőnek, hogy mire képes az engine; persze ettől még teljes értékű, önálló játék.

A bolygók nagyon jóra sikeredtek, mint már írtam, azonban néhányat alig fog felismerni az ember, annyira közel van hozzá.

Eddigi írásomból gondolom már kiderült, hogy a játék nagy része a Naprendszerben játszódik, ami – valljuk be – nem nyújt túl nagy változatosságot bizonyos szempontokból a valóságban: egyhangú a háttér, kissé üres stb. Nos, a Hoplon ezt is megoldotta: egyrészt (ahogy már mondtam) a bolygóhoz nagyon közel megyünk, s így kapunk egy adagot a légkör anyagából, kékes színt adva a Neptunusz, sárgásat a Jupiter stb. rendszernek. Azonban a többi planétánál sem a feketeséget kell bámulnunk, hanem a bolygóközi anyag különböző színárnyalataiban gyönyörködhetünk – tegyük félre egy kicsit a valóságot, ez most így szép! Hogy maga a háttér hogyan épül fel (valódi testek, mint az X vagy EVE, vagy pedig egymásra fektetett lapok), azt nem tudom, azonban személy szerint egy festett háttérnek jobban örültem volna, hiszen itt a bolygókat úgysem fogjuk kerülgetni, statikusak, s a festett háttérrel töltési időt spórolhatnának. Jelenleg azonban illúzióromboló módon betölt a háttér, majd a bolygó és a többi, szép sorjában.





Mély űr?


A tény, hogy a játék első pár napjában a Naprendszerben fogunk dekkolni, nem jelenti azt, hogy ne lehetne kicsiny „hazánkban” is EVE-szerű mélységet teremteni. A Taikodom ennek többnyire eleget tesz, amikor nem épp bolygóközeli pályán levű helyen vagyunk. Azonban bizonyos elemek tönkreteszik ezt: például a szektorok nagysága. Itt nem mozoghatsz akkora területen, mint az EVE-ben, ahol ugyan feltehetően nem használja ki senki sem a hatalmas helyet, s döcög el egyik bolygótól a másikig, de a tudat, a jól fülünkbe ültetett bogár elhiteti velünk, hogy megtehetnénk. A Taikodom viszont ezt nem teszi. Kicsik az aszteroidamezők, nincs nagy távolság két kapu között – nem sok embernek tervezték a játékot (nem is játszik még vele sok), de az EVE-ben is elfér 500.000 játékos (akiknek csak a fele aktív) úgy, hogy azok java része szinte biztosan nem találkozott egymással. Miért kell itt elvenni ezt a feelinget? Ha emlékeztek még a régi szlogenünkre: „Az űr nagy…mi összesűrítjük neked”, nos, a Hoplon pont ezt tette, s mindezt úgy, hogy közben változatos akart lenni a tereptárgyakkal. Rossz ötlet volt. Néha úgy éreztem magam, mint egy dobozban. Az univerzum sem túl nagy, ugyan nem számoltam még össze, de kb. 20-25 ilyen kis szektor van. Itt bizony nem fog elférni sok jó ember, közmondás ide vagy oda.

A kapukra azonban nem lehet panasz – átlátni a másik rendszerbe! Oké, oké, ez csak egy egyszerű kis videó, de nagyon ötletes. És nem statikus(!); ha más szögből nézed, akkor máshogy látod az egészet!


Akkor játszunk


Bevallom, én merchant-ot választottam, mivel akkor, amikor regisztráltam, ez volt az egyetlen munka, amivel pénzt lehetett keresni. Ma már nem tudom mi a helyzet, de nem váltanék. És hogy miért? Nos, ennek oka 3 betű, ami nagyon jellemző a játékra, és a chatben is ez a leggyakrabban használt szó: LAG! Pokoli LAG!!!! Nem kisebb kifagyások – a lehető legrosszabb LAG! Hogy ezt hol lehet tetten kapni? Képzeld el a következőt: nagyban bányászol, az aszteroida „élete” lement, de nem dob semmit. Lövöd, lövöd, egyszercsak az élete

visszament a felére. Ez azért van, mert lőttél, de annak az adata, hogy lősz, nem jutott el a célba és így a játék azt hitte, hogy nem csinálsz semmit. Namost ez harcban halálos! Mint írtam, az aszteroidákat lőni kell, rendes fegyverrel, amíg le nem megy az élete, fel nem robban s nem ad loot-ot. Ez enyhén szólva idegesítő, mivel azért lettem bányász, mert szeretem a nyugis melókat, s nem pedig az olyanokat, hogy „jajj, ott egy másik célpont, de a 3. közelebb van, ahh megyek ehhez, tűz tűz tűz”. Azzal, hogy ide-oda megyek, csak arra jövök rá, hogy milyen kicsi is az a mező.

A hajó irányítása egérrel kissé Freelancer-es, amit mindenki döntse el, tetszik-e vagy sem; én nem kedvelem. A többi azonban nagyon jól eltalált: nagyszerűen keresztezték mindazt, ami jó a szimulátorokban azzal, ami úgyszintén jó az EVE-ben.

A játék során halk muzsikát is hallani (most jöttem rá, 3 hónap után, miután a hangerőt 100%-ra tettem), a hajtóművek hangja kellemes, azonban a robbanáseffektek túl hangosak.

A hajók változatosak, bár nincs annyi, mint más játékokban, annyi azért van, hogy változatosnak tűnjön a játék.

Bár folyamatos fejlesztés és frissítés alatt áll a játék, az olyan hatalmas hibákat, mint a Fejlődésfa elrontása (TextNotFound) hamarabb ki kellene javítani, mint lefordítani.



Merre tovább?


A játék legnagyobb hibája, hogy nem tudja, mit akar: az univerzum kicsi, ami kedveznek a harcra kihegyezett játékmenetnek. Azonban ott van a sok áru is, a kereskedő kaszt, a bányászkodás. Ám a kis világ nem enged meg túl komplikált gazdaságot, se hatalmas Corpokat, amik a területekért küzdenének. Nem skillekre megy a játékmenet, azonban az új dolgok megvételéhez ún. Merit-pontok kellenek, amit csak folyamatos munkával tudsz

szerezni. Van 1-2 küldetés, de az azt imádó játékosok kielégítésére nem elég. Más szóval ahelyett, hogy egy bizonyos csoportot célozna meg, mindenkinek meg akar felelni, de nem úgy, hogy mindenből bőséggel ad, hanem mindenből csak egy kicsit. Egy idő múlva egyhangúvá válhat a játék, főleg, ha egyedül tevékenykedsz.



Megéri?


3 hónapig hagytam ott a játékot – 1 hónapig azért, mert eluntam, utána pedig nem volt rá időm, de vissza akartam jönni. Most visszajöttem, és tetszik. Szerintem maradok. Elvégre kapunk egy ingyenes (mikrotranzakciós – Hoplon pontok) űr MMO-t ami mindenkinek ad egy kicsi jót és érdekes alternatívája lehet a most érkező projekteknek. A játék még új, előtte az élet, s egynéhány kiegészítő után még kiváló is lehet. Addig pedig próbáljátok ki, ingyen van, a letöltési időt pedig megéri.


Grafika: 82/100

Zene: 77/100

Játékélmény: 85/100

Összesen: 81/100

Nincsenek megjegyzések: